Ingen natt – ingen morgon

Tänk att det är svårt att inse att natten faller på – och lika svårt att förstå hur det blev morgon.Inte så att det är svårt att kliva upp, det är inte det jag menar för det är det inte denna morgon – men hur i hela fridens dagar kan några timmar gå så fort?

Igårkväll, eller om det nu var natt när bilen blev färdigpackad, ställde jag klockan på 02.45. Blir lagom, då hinner jag sova tillräckligt tänkte jag. Pytt ! Vaknade naturligtvis före larmet. Upp över sängkanten och ner i byxorna och tröjan, och med glasögonen på näsan trampade jag ner till köket. Det luktade kaffe – härliga doft ! Sambon var redan i färd med att tända i vedspisen. En-två koppar, en macka och en snabb tandborste på det så bar det sedan iväg.Alltid skönt med bilen packad och klar. Den tiden på dygnet är man tämligen ensam på vägen, någon enstaka långtradare som valde att inte sova nattpass såg vi till.

I Färila blev det bilbyte, ompackning och samåkning vidare mot Klövsjö. Med 2 slädar staplade ovanpå varandra drog vi släpet efter oss, en syn bara det ! I höjd med Vitvattnet möttes vi av en liten flock renar mitt i vägen, sakta makade de sig åt sidan. Ingen brådska här inte.  Vi närmade oss Klövsjö och konstaterade att väglaget – om det nu håller – såg ganska hyfsat ut. Men vi får se, dessa milda temperaturer kan ändra den saken fort misstänker jag.

På Pålletorpets område var redan många bilar och transporter på plats. Flera långväga anlände redan igår, skönt för både folk och fä. I år är vi igen några fler än vanligt, kvällens middag är dukad för 65 personer, och så brukar det kunna tillkomma någon i sista stund. Så alldeles nyss har vi ätit lunch, och Anna, vår matmma, är redan i färd med middagens tillredelse så att det klaffar i sista stund.

För första gången under de år jag deltagit ska jag inte köra bilen över gränsen till Norge idag. Alltså finns tid till annat – ex att sitta här på min ”säng” , dvs flatbädd, på golvet och berätta mina upplevelser för er. Och snart ska en skolklass komma på studiebesök så då blir det guidning för min del. Roligt att barn och ungdomar är intresserade och vill veta vad vi gör! Det bådar gott för kommande generationer, kanske kan vi locka någon lite extra och får se en framtida forbonde?

Forbönder kommer i parti och minut nu, bil efter bil rullar in. Nya och ”gamla” ansikten. Alla lika välkomna – såklart väldigt roligt att återse de jag känner sedan förut men också väldigt trevligt med nya att lära känna. Ikväll presenterar vi alla vid vårt kombinerade informationsmöte med middag. Kuskar, hjälpkuskar, trossfolk och gäståkare. Som vanligt en salig blandning människor från olika håll och med olika ”ryggsäckar” av erfarenheter och upplevelser att dela.

Grejorna ligger nu uppackade (kan nog lugnt påstå att om det varit flyget jag skulle ta och inte foran så hade övervikten på lasten blivit nog så kostsam…..:-/ Efter möte och middag blir det en stilla kväll, ska nog försöka ta igen nån timme som jag tappade bort i natten som försvann……
/Anette Sandström

Fler nyheter >>

• Inkörningsdagen! Datum: 18,02,23

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft…

• Näst sista dagen på resan Datum: 18,02,23

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på…

• Gränstrakter Datum: 18,02,23

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen…