Dagbok 2:a dagen på forbondefärd 12/2-2010

12/2 2010 00:00
Jennica Einebrant
Vi ger oss i väg tidigt på morgonen för att ta fatt på färdens längsta dagsetapp. Det är runt -15 och luften är gnistrande klar och vi lämnar Vemdalen är det fortfarande kolmörkt. Några av ekipagen med lite större hästar startar en halvtimme tidigare för att inte de andra ska behöva vänta in dem innan Hedeviken. Vi stannar inte förrän solen går upp över flygfältet. Sonfjället är magnifikt i morgonsolen. Det är fortfarande kallt men inte värre än en språngmarsch ser till att vi får värmen i kroppen igen. Glögg-kurirens värmande försändning är också väldigt uppskattad!

Så bär det iväg mot Hedeviken och Trosavik en av höjdpunkterna på resan! Där måste det köpas vantar, sulor och nystickade strumpor och vi blir bjudna på kaffe och smörgås. Där blev jag uppletad av trevliga människor som har läst vår dagbok!! jättekul att höra så tack till er.
Vid lunchtid är det sedvanlig ärtsoppa och punsch på hembygdsgården i Hede. Alla Hästar blir godkända för vidare färd i Veterinärkontrollen. Några av kuskarna är nog mer tvivelaktiga!

Solen skiner och himlen är klarblå när vi kör ut från Hede. Med fjolårets tunga före blir eftermiddagen resa ett överraskande glatt scenario. Snön är kall och kärv och det är tungt nu också men välpreparerade leder gör det betydligt bättre! Gudruns Lill-Pilaz vår yngsta deltagare och debutant på färden klarar det också bra. De första i ledet fick se tre älgar vid avfarten till Halvfari-loken vi andra får nöja oss med spåren och några älghårstussar. Bitter? nej då inte jag…

Så är vi då framme i Långå där det fantastiska paret Fahlén har ordnat med stallplatser till samtliga hästar! Tusen tack!

Det är säkert många fler som jag borde nämna som på olika sätt och vis har hjälpt oss och med sin blotta närvaro gjort dagen minnesvärd. vi sätter oerhörd pris på det ni gör och på att ni dyker upp längs vägen!

Nu väntar middag som våra kära vänner i trossen har tillagat. Fisk tror jag att det blir! Tror att resten av aftonen blir minst lika trevlig som resan idag!

Vi hörs imorgon // Smul Jennica – Lovar om tekniken står mig bi bilder senare ikväll!!

Fler nyheter >>

• Inkörningsdagen! Datum: 18,02,23

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft…

• Näst sista dagen på resan Datum: 18,02,23

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på…

• Gränstrakter Datum: 18,02,23

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen…