Dagbok 3:a dagen på forbondefärd 13/2-2010

13/2 2010 00:00
Jennica Einebrant
Efter frukost ger sig kuskarna iväg till stallet och medan de selar på så packar vi andra allt som ska med i slädarna. Det är -17 och fortfarande mörkt när vi ger oss iväg. Det är fantastiskt att se att så många Långåbor redan varit uppe och tänt marschaller för att vinka oss farväl. Det är små ljuspunkter längs vägen som verkligen värmer. Så kör vi ett gott stycke längs landsvägen innan vi når Medskogsbygget. Vi blir flitigt fotograferade av förbipasserande trafikanter. De allra flesta saktar ner och är väldigt hänsynsfulla så finns det tyvärr några som dundrar förbi utan att förstå vilken fara de utsätter både sig själva och oss för.

Efter en kort stopp vid kraftstationen bär det iväg längs Lossen-vägen. Det är gott om spår längs vägen och allt i allt så har vi sett 6 älgar idag. När vi kör upp backen mot Tjarnan så ser vi att de väntar med buljong och smörgåsar. Det smakar ljuvligt gott och de har huggit hål i isen så att vi kan hämta vatten till hästarna. När vi kör vidare är hela ledet ett enda stort leende och resten av vägen längs Lossen är som gjord för besök mellan slädarna med torkat kött och OP Andersson på Menyn. Det har blivit mörkt igen innan vi kör in i Ljusnedal där vi ska sova i natt och där har våra vänner i Trossen lagat middag och härlig dessert.

Just nu känns det som om det blir tidigt till sängs gående… men formen är ju skiftande och humöret ombytligt 🙂

Tack för idag! //Jennica

Fler nyheter >>

• Inkörningsdagen! Datum: 18,02,23

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft…

• Näst sista dagen på resan Datum: 18,02,23

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på…

• Gränstrakter Datum: 18,02,23

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen…