Dagbok Kvällen innan avfärd 10/2-2010

11/2 2010 00:00
Jennica Einebrant
Dagen före doppare dagen, dagen före avfärd! Ett ystert kaos av hjärtliga famntag och anländande forbönder hästar, slädar och seldon. Det är dagen för de sista justeringarna och på många sätt den dagen resan börjar. För de flesta har dock startat resan betydligt tidigare!
Kuskar och hästar har förberett sig genom hela året precis som styrelsens medlemmar har arbetat med att få alla detaljer på plats och kläder och utrustning har setts över för att vara i ordning till avfärd. För mig personligen började årets resa med att sätta sig ner och reparera pälsen. De 100 år gamla pälssömmarna får utstå alla tänkbara krumsprång på en sådan här resa och behöver lite omsorg. Dessutom har jag för första gång har besegrat ovanan att spara packandet till de sista morgontimmarna innan avfärd. Så för en gångs skull är kappsäck och färdskrin packade och klara redan före middag!
Våra välvilliga hjälpare har trampat spår där det behövts och Kjell Tjärnås har för säkerhets skull investerat i en tidsenlig och mycket prisvärd ”GPS”. Han har resolut snitslat upp leden från skalet ner mot Vemdalen. Det har ju tidigare förekommit att vägen tidigare blivit onödigt lång till trots för erfaren vägvisare!
Under eftermiddagen körde samtliga forbönder sina modernare fortskaffningsmedel upp till Norska gränsen för att underlätta logistiken till hemresan även om den känns avlägsen just nu. Efter buss transport tillbaka till Klövsjö och forbondetorpet gör vi oss klara till föreningens halvårsmöte och påföljande festmiddag.
När så mörkret sänker sig börjar uppstämda forbönder börjar leta sig nedöver till logen där vi äter middag som Anna och Solveig lagat. Tack!! Och tack till Klövsjös nya Stenugns bageri som gav oss fantastiskt gott surdegsbröd till middagen. Gunnar Ahlzén föreningens ordförande och färdledare på resan önskar samtliga deltagare på resan välkomna och efter lite praktisk information och djupsinniga ord! Den som ej älskar kvinnor vin och sång. Vår egen Seve Mattsson står för Dragspel och skönsång med . På en kväll som präglas av glada återseenden går tankarna också till de som inte längre är med oss, speciellt Olle Grubb en av föreningens grundpelare som har lämnat oss det gångna året. Jag känner mig dock trygg på att han som många andra kommer att följa oss på resor framöver inte minst i våra minnen och historier om fantastiska utspel och anekdoter som värmer och glädjer oss om och om igen.

Vi ses längs vägen! Smul// Jennica

Fler nyheter >>

• Inkörningsdagen! Datum: 18,02,23

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft…

• Näst sista dagen på resan Datum: 18,02,23

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på…

• Gränstrakter Datum: 18,02,23

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen…