Resedagboken ; Vilodagen

Lørdag – vilodagen, idag finns tid før hæstars och mænniskors vila, en mellandag ær planerad før genomgång av seldon, kontroll av pælsar och andra klæder och før den som vill finns inbjudan av Funæsdalens fornminnesførening att besøka fjællmuseet efter lunch. Føreningen hæmtar med minibuss før den som vill følja med. På museet kan man på egen hand vandra runt i den seværda utstællningen och sedan ær det forbøndernas tur att ta vid. Aulan fylls av intresserad allmænhet, detta eftersom annonsering tydligen har lockat till sig en stor skara. Det hålls føredrag och information om føreningen, vilket blandas med sång och musik av forbønder. En speciellt inbjuden førelæsare finns också med, Sven Olovsson, som presenterar sin forskning om handel och sociala relationer på 1800-talet – något som verkligen hærrørs forbøndernas færder till olika marknader.

Vi som inte deltar på fjællmuseet eller stannar ”hemma” før att se øver reparationer o dyl åker i 2 bilar till Røros. Dær ska vår færdasgård ”Rasmus-gården ” stællas i ordning infør tisdagens øppnande och stallet vi har i byggsats ska monteras. Det går i en huj !  Renskinn bærs in, eldstaden av jærn och kaffepanna, hær ska ju bjudas på kaffe i dagarna 5 ! Massor av lådor med diverse utrustning som ska visa forbondelivet.
– Då gæller bara rejæla grejor.  Jag hæmtar nycklar på kommunen, och nær jag kommer in i Rasmusgårdens fina stuga kænns det som att jag nyss bara gick ut en svæng. Den ær verkligen hemtrevlig, liten, med knappt ett køk, ett rum med jærnkamin på nedre botten och mycket lågt i tak, i golvet finns en lucka som kan øppnas så har man en stenlagd ”kællarhåla” djupt rakt ner,  øvre botten har två rum. Inget vatten och endast utedass var det då, på 1700-talet, idag har vi en wc i gårdshusets lilla logbyggnad. En sned och vind timmerbyggnad med innergård av plank. På gården finns ett fjøs med 3 bås. Gården ær en av Røros ældsta, mycket genuin alltså. Hela miljøn på Røros ær ju ett Værldsarv, så det ær med andakt vi får stiga in och disponera dessa fina færdasgårdar som alla har sin historia i væggarna. – Ja, det har sagt førr ; Tænk om væggar kunde tala !

Nær vi så åker tillbaka till Sverige och Ljusnedal får vi ett snøovæder med oss øver fjællet och grænsen, igår var vægen stængd i 1.5 timmer och det vill vi inte fastna i så vi skyndar oss tillbaka. I Ljusnedal væntar middag, och vid matbordet bllir det lite av ”har du hørt den førut ?” Det  blir många som reser sig upp før att dra en eller två – eller tre – historier och vi skrattar så tårarna rinner emellanåt. Så avslutas kvællen och vi kryper till kojs. Imorgon bitti går foran igen !

/ Anette

Fler nyheter >>

• Inkörningsdagen! Datum: 18,02,23

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft…

• Näst sista dagen på resan Datum: 18,02,23

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på…

• Gränstrakter Datum: 18,02,23

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen…