Snabba dagar – långa dagar

Jag hade fel, det blev ingen ”sovmorgon”. Dagens frukost serverades även den 04.30. Och folket åt! Överhuvudtaget så äter man väldigt ofta – och mycket. Trossens arbete tar vid i skymundan men i denna fantastiska gruppering händer mycket. Och det mesta sker som sagt i kulisserna när vi andra gett oss av i tidig morgon. Madrasser ska bäras, golven städas, disken plockas, stallar mockas och ja, mycket mer.

När vi vinkats av från Vemdalen går färden mot Hedeviken. Några hästar är extra ivriga och tar täten före de övriga lite överraskande men vi samlar sedan ihop oss, faktiskt fick vi en strapatsrik dag med många timmar i friska luften!  Det är verkligen härligt att få vistas ute hela dagarna på det här sättet. Vädret har hittills varit väldigt bra, ingen nederbörd, 7- 9 msk och bara några få minusgrader. Vi har ju ibland haft helt andra temperaturer med neråt -30* och mer därtill. Så dagarna är väldigt behagliga.

Från Hedeviken tog vi den gamla kyrkvägen vidare mot Hede. En riktigt fin slingrig och kuperad körväg genom skogen. Så skönt att komma ifrån trafiken! I Hede möts vi av kyrkklockorna och många människor har samlats vid hembygdsgården trots att vi är senare än vanligt. Inne i en av stugorna serveras världens godaste ärtsoppa med smörgås och en kopp varm punsch ! MUMS!

Veterinären besiktar alla hästar under tiden och de får godkänt för fortsatt färd. Också hästpassen kontrolleras så att det är rätt hästar som ska vandra in i grannlandet – och det stämmer också 😉 allt är i sin ordning. (Och det vpre ju förskräckligt om någon kuskhade fått med sig fel häst….. 😉 )

Vi fortsätter sen eftermiddag utmed kanten av Ljusnan på fina skoterleder, månskäran börjar skymta och snart är det också stjärnklart. Allt är tyst och stilla, vattnet flyter sakta och vi har tänt några lyktor på slädarna. Vi hör bara ett svagt sorl och hästarnas tramp varvat med skakelklockorna som klingar av och an. Fantastiskt vackert och stämningsfullt.

På det väntar en sträcka genom skogen och det är lika fint hela vägen fram till Långå där vi stallar in och övernattar. Trossen och matmamma har ordnat middag och långborden är dukade. Byns spelmän väntar på att få underhålla oss med sång och musik. Så avslutar vi en trevlig kväll !
Trötta forbönder kryper en efter en till kojs,,,,,,

/Anette Sandström

Fler nyheter >>

• Inkörningsdagen! Datum: 18,02,23

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft…

• Näst sista dagen på resan Datum: 18,02,23

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på…

• Gränstrakter Datum: 18,02,23

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen…