Äntligen på väg

Resedagboken 2017-02-15: Så är vi då äntligen på väg. Hästarna utfordrades tidigt och vi startade med frukost i Pålletorpet kl 6.00 med nybakat bröd från Klövsjö Stenugnsbageri, sen packade vi ihop alla våra grejor, mycket packning har vi, och i med den i släpvagnen som trossen transporterar till nästa övernattning. -12 och klart väder. Hästarna selas och spänns för släden – mycket spänning i luften, och sen startar vår resa kl 8.00 från Klövsjö, med klockringning i Klövsjö kyrka i bakgrunden, men sanningen att säga så hör jag inte den för skakelklockorna överröstar kyrkklockorna. Många bybor och skolbarn vinkade av oss, det är trevligt att vi får sådan uppmärksamhet. Pga brist på snö och is på stora vägen fick vi lov att köra på skoterleden från Klövsjö, vilket var mycket trevligare än att åka efter vägen (kanske skoteråkarna knorrar?). Första stopp var vid Fjällgår’n där vi bjöds på kaffe och smörgås och hästarna fick vatten och hö. Tack till Fjällgår’n som upplåter sitt hus till oss!

Därefter bar det iväg mot Vemdalsskalet där vi tog Karl XI’s väg. Fika och soppa på toppen innan vi körde ner mot Vemdalen. Fantastisk dag; strålande sol och fina körvägar.

Vi välkomnades till Vemdalen med klockringning vid kyrkan. Vi stannade sen vid Hembygdsgården och fikade med folk som ville besöka oss. Mycket folk har varit ute efter vägen och hälsat på oss när vi kommer körande.

Vi övernattar i Lövåsgården med hästarna utplacerade i privata stallar i Vemdalen. Kvällen avslutas med sedvanlig middag med efterrätt, lyxigt att bara få sätta sig vid bordet och äta den goda mat som Anna lagar. Trevlig samvaro med forbönder och gästerna, sen kryper vi till sängs för att få en god natts sömn. Torsdag morgon är det avfärd kl 6.30 så vi kommer nog att inta madrasserna tidigt.

// Marta

Fler nyheter >>

• Inkörningsdagen! Datum: 18,02,23

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft…

• Näst sista dagen på resan Datum: 18,02,23

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på…

• Gränstrakter Datum: 18,02,23

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen…