Näst sista dagen på resan

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på Vauldalen fjellhotell ställt i ordning bland fjällbjörkarna. Vårt första stopp för dagen var skolan i Brekken där barnen sjöng fina gamla martnassånger för oss.

Den traditionsenliga kransnedläggning vid forbondestatyn fick en otroligt stor publikskara. Därefter lastades skolbarnen i slädarna och de fick åka till samlingslokalen i byn där det bjöds på kaffe, våffla med jordgubbssylt & römme, hästarna fick vatten & hö.

Färden fortsatte mellan fjällbjörkar & över sjöisar, med en härlig temperatur och bra före under kälkarna fram till nästa stopp vid ”Kojan” i Valset. Dags fr lunch ! Soppa & smörgås värmer bra.

Vi påbörjar sista etappen för dagen mot Billehaugen där hästar och några hästskötare ska övernatta. Väl framme så sköts hästarna om ordentligt innan vi får åka med buss tillbaka mot Vauldalen där vi äter middag, innan sängen kallar. Några av oss som ska fodra och vattna hästar i kväll och i morgonbitti åker tillbaka till Billehaugen där vi ska sova.

En dag med otroligt rolig hästkörning på jättebra körvägar som Ola-Peder ordnat för oss. Det tackar vi varmt för !

/Helén

Fler nyheter >>

• Inkörningsdagen! Datum: 18,02,23

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft…

• Näst sista dagen på resan Datum: 18,02,23

• Gränstrakter Datum: 18,02,23

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen…