Ny dag – nya äventyr

Uppstigning mellan 04.30 och 05.30, frukost 06.00 och kl 7.00 bar foran sedan iväg från Ljusnedal och vidare mot Funäsdalen. För att slippa köra på landsvägen körde vi över Funäsdalssjön och in till Risnäset där vi hade gudstjänst utomhus och kyrkkaffe med vår egen forbondepräst Bo Lundmark. Det var -20 grader ute på sjön och bara ca. -5 grader inne på land. Idag var det även dags att bestiga Hållanbacken som är ungefär 4 km lång med otrolig stigning. Några kuskar körde upp, vissa red, och det var även några som tog transport. Hjälpkuskar, gäståkare och slädarna till de hästarna som fick transport eller reds upp fick skjuts i bilar och hästtransporter. Det var många från lokalbefolkningen som hjälpte till med transporter m.m. Tack så mycket för all hjälp!

Idag var det förresten en speciell dag – vi har nämligen äntligen fått åka på den gamla ”forbondevägen” som våra förfäder åkte på för ungefär 100 år sedan. Det var en fin tur, även om den gick backe upp och backe ner väldigt ofta. Det var tungt att dra åt hästarna, och på vissa ställen var det inte tillräckligt trampat och hårt för att det skulle bära för alla hästarna så vissa av dem gick ner sig i snön, men kom upp igen och allt gick bra. Så länge hästar och folk håller sig lugna brukar det oftast gå bra, men det gäller också att det är människor med som kan styra upp det hela och hjälpa till när något sådant händer – och det har vi.

Idag har även en släde tippat och som ni kanske vet så betyder det att det blir ”tipp-tårta” när vi har arbetshelg till våren. Vi har ju den ”regeln” att alla som kör tipp med släden får bjuda på tårta och det brukar vara någon varje år!
Men i alla fall, när vi hade kört backe upp och backe ner och kommit fram till ännu en sjö som vi skulle över stod det några snälla människor ute på isen med kaffe och kakor. Det är alltid lika kul när man blir bjuden utan att veta om det innan! Vi har även färdats uppe på fjällen idag, det blåste mycket, men det var det värt, även om utsikten inte var den bästa eftersom det såg ut som molnen satt ihop med fjälltopparna. Och även fast det blåste rätt så kallt var det ändå inte kallt i luften.

När vi korsat gränsen till Norge och kommit fram till Vauldalens Fjellhotell där vi skulle övernatta fick vi äntligen komma in i värmen, duscha och göra oss fina inför middagen med hotellets gäster. Alla gäster på hotellet hade förresten åkt upp hit till Vauldalen bara för att kolla på oss och lyssna på våra skakelklockor när vi forbönder kom åkandes i mörkret. Senare på kvällen när vi stallat in hästarna och gjort oss fina var det som sagt middag med hotellgästerna. Middagen bestod av Römmegröt och fisk och till efterrätt fick vi fruktsoppa. Efter middagen var det dans för dem som ville, och ville man inte dansa kunde man bara sitta och prata, eller så fick man gå ”hem till sig” och sova.

Det har varit en riktigt bra dag, och alla kuskar var nöjda då det var lite ”riktig” hästkörning och inte bara att sitta bakom tömmarna och ”halvsova”. Hoppas på att det blir en lika bra dag imorgon då min käre mor ska ta plats i släden i stället för mig. Imorgon är det min tur att vara i trossen. Hej så länge!

/ Anna

Fler nyheter >>

• Inkörningsdagen! Datum: 18,02,23

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft…

• Näst sista dagen på resan Datum: 18,02,23

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på…

• Gränstrakter Datum: 18,02,23

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen…