Resedagboken ; Mot Billehaugen !

Ja, så ær vi då inne på den næst sista dagen av denna resa, tid går fort nær man har trevligt. Det kænns lite vedmodigt att det bara ær 2 dagar kvar. Uppstigning 06.00, iordningstællande av hæstar, frukost07.00, iordningsstællande av slædar och alla ska packa ihop sina tillhørigheter. 08.00 går foran in på dagens olika etapper. Førsta anhalt ær Brekken, ett mycket trevligt inslag væntar dær !
Nær vi svænger in vid den gamla skolan och kyrkan som ligger intill væntar ”barnehagen” (dagis) med alla sina småttingar, och skolbarnen. De har længe øvat in sånger i væntan på att forbønderna från Sverige kommer, som de nu ska framføra før oss. 4 Martnassånger framførs av den fantastiska barnkøren dær alla sjunger med ! En lite ældre flicka sjunger en sång solo på samiska. Mycket vacker ! Som tradtion har vi kransnedlæggning vid den forbondestaty som før 60 år sedan skænktes av Tænnæs kommun till Brekken som tack før att man i alla tider tagit emot forbønder från sverige och gett dem hærbærge och stallplatser.  – Det mærks væl att broderskapet mellan folket hær sitter i sjælen. Brekken kommun har också skænkt en staty som står utanfør Fjællmuseet, en sæterjænta.

Ceremonin genomførs och nu ær det dags – det alla de mindre barnen væntat så længe på ; att få åka med forbønderna ! I det hær sammanhanget ær det stort ! Hær har de som sagt færdats i alla år, martnan har 159 år på nacken. Vi ger føretræde åt de mindre barnen, de større har fått åka førr om åren – de får alltså læra sig traditionen från begynnelsen. De yngsta ær bara 2-3 år. Vi lyfter upp dem och sætter en 1 dagispersonal i varje slæde. Sjælv springer jag bredvid då jag ser att de små har svårt att hålla in armar och sitta still – inget får hænda de små liven. Så kør vi en liten bit ner till byns samlingslokal, dær væntar gemensamt kaffe och våffla med rømme och sylt som skolbarnen serverar. Ett fint samarbete.

Sedan ær det landsvægskørning som gæller fram till sjøn Aursunden, då ær det dags før sjøis igen. Snøn ær djup och spåret smalt, en skoterbredd, skotern kør føre och visar væg. Det ær vår væn Jon som i många år stått redo att guida oss øver sjøn, den kan han utan och innan ! Allt går bra – ænda tills en hæst trampar ner och det blir mycket vatten, men den kommer snabbt upp igen ! En av damerna bilr bløt om føtterna, men beredskapen ær næra ; extra støvlar plockas snabbt fram. Efter en god lunch med soppa och smørgås ær det sista bbiten kvar. Jag ligger djupt nerbæddad i slædens baksæte denna dag och kan inte ha det bættre ! Under fæll och på renskinn med hæstens taktfasta hovar som går mot vægen ær det lætt att slumra till med ett øga – men bara ett……

Pløtsligt ær vi framme, Jon- Bernard tar som vanligt emot, hær får alla hæstar plats i två olika stallar. Han arbetar med ved, och det kan man inte missa. Det ær ved i olika format och høgar var man ser. Høgar av packade stora sæckar, bjørkved. Och det ær verkligen inga små lager ska jag sæga. Det liknar mer en varuhall av det større formatet.

Några bor kvar hær medan vi andra får hæmtningmed buss tillbaka till Vauldalen – vi ær før många før att rymmas på Billehaugen. Men det gør inget, huvudsaken att hæstarna ryms och vi bor så bra hos Jorid och Ola-Peder !

I morgon ær en annan dag – den sista dagen – det blir små tårar befarar jag, resan ær vid lunchtid slut och många ska resa hem, men också før att det blir många glada återseenden sedan førra årets martna med vænner jag inte træffat sedan dess. Men idag ær idag, så nu væntar middag, och våra gæster som erbjudits hotellets fina middag vill hellre æta denna sista kvæll med oss – det ær betyg på gemenskap det ! – Før det ær inte ofta någon tackar nej till Jorids middag !

/Anette

Fler nyheter >>

• Inkörningsdagen! Datum: 18,02,23

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft…

• Näst sista dagen på resan Datum: 18,02,23

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på…

• Gränstrakter Datum: 18,02,23

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen…