Sista etappen – målet närmar sig

Sista dagen – och vi börjar se slutet på vår färd. Vi startar i gryningen, vädret är helt fantastiskt, en kall morgon övergår i en dag där solen står högt på himlen och värmer oss. Vi åker de gamla forvägarna mellan fjällbjörk och små ensliga vinterstängda gårdar.

Sakta slingrar sig den 12 hästar långa foran genom fjäll landskapet. Hästhuvuden guppar upp och ned på rad när jag reser mig i släden för att se fägringen. När vi kommer ut på den sista isen är en liten förtrupp från Tröndelag körlag redan på plats. De har gjort upp eld och kaffepannan kokar för fullt.  Vi har ju den traditionen att dricka kaffe tillsammans när vi strålar samman ute på sjöisen inför den gemensamma sista sträckan in till Röros och marknaden. Efter oss kommer Hästkörarna från Tydal. De har kört väglöst över fjället och kommer så fram vid vägen från Olavsgruva. På långt håll hör vi skakelklockorna komma närmare, och se, där visar sig första hästen i foran, resten kommer på rad.

Nu är de två körlag dvs 22 hästar på isen, och snart kommer det tredje körlaget, Tröndelag körlag. Alla samlas ute på isen, och många återseenden från förra året märks av. Det är kramar och glada tillrop från alla håll. Det skålas och bjuds kaffe till alla som vill. Hästarna får rast och vila. Alla vill höra hur det gått med resan hit för var och en.

Så är det dags att göra sig klar för den avslutaden etappen, alla tre körlagen ska köra den sista biten in till Röros i samlad tropp. Foran är nu ganska lång där den i sakta mak går fram. Vi kommer in till staden och folkmassorna ökar utefter vägen. När vi kommit in bakom planket där vi ska vänta på de övriga 3 körlagen kommer ”matmamma” Anna med varm glögg. Gott när man ska stå stilla och vänta.

Vi väntar på att invigningsprogrammet med sång, musik och tal ska avslutas. När det är genomfört är det vår tur att tillsammans i en lång kortege inta staden. Vi är nu 85 hästar samlade. På ett klartecken går foran sakta ner mot de tusentals personer som rest till marknaden för att se oss som rest med häst och släde från olika håll i Sverige och Norge. Jublet och applåderna vill inte ta slut. Vi har nått ett mål som är gemensamt, rest från olika håll med olika längd. Vissa har rest i 10 dagar, vi i 6 dagar, andra i 2 dagar. Men alla har det gemensamt att vi är ett resande folk med ett ansvar att bära en stark kulturgärning och tradition vidare.

I 160 år har Röros Marknad hållits. Forbönder har rest långa vägar långt före oss för att sälja och byta varor. Det kommer vi också att göra, om än mer anpassade för dagens behov och möjligheter. – Men  ett är säkert, hästar och slädar är nu som då vårt fortskaffningsmedel, vägen densamma, vintervädret råder även i dessa tider och vi kommer att ha knutit många nya värdefulla och vänskapliga kontakter. En tradition värd att bevara, det visar om inte annat den otroliga mängd människor som vill möta oss efter vägen och som står väntande att ta emot oss vid målet.

På kvällen bjuds det till kuskmiddag på stadens största hotell, 260 forbönder träffas och trivs, nu är det folkdräkt som gäller. Många vackra dräkter finns att se. Talen avlöser varandra, men alla är trötta så det blir ändå en tidig kväll.  Imorgon ska marknaden få visa sin bästa sida, alla är välkomna till Rasmusgården – vår färdasgård.
 /Anette

Fler nyheter >>

• Inkörningsdagen! Datum: 18,02,23

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft…

• Näst sista dagen på resan Datum: 18,02,23

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på…

• Gränstrakter Datum: 18,02,23

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen…