Dagbok 1:a dagen på forbondefärd 11/2-2010

11/2 2010 00:00
Jennica Einebrant
I 5-6 tiden börjar det röra sig på på forbondetorpet i Klövsjö. Då har Alvar sin vana trogen för länge sedan varit uppe och vattnat och fodrat hästar. Stämningen är yster både hästar och känner den förväntansfulla spänningen i kroppen Utrustningen kontrolleras styrskenor och kälkar stramas upp, seldon justeras för perfekt passform och släden packas med fällar och färdkost till både hästar, körkarlar och körkvinnor. Även om gårdsplatsen sjuder av aktivitet finns här också en slags obeskrivlig trygghet och lugn. Det sitter något speciellt i de erfarna händer som hanterar häst och utrustning, en fascinerande djup kunskap som ingen universitets examen kan mäta sig med. Det är handlingar som varje kroppsdel genom fysiskt arbete lärt sig mästra. Jag saknar egentligen ord för vilken respekt jag hyser och hur tacksam jag är för att få uppleva det här från insidan och få vara en del av den gemenskap som sprungit ur delad entusiasm och interesse.

Det är bara ett par minusgrader då vi ger oss iväg när kyrklockorna ringer klockan klockan 8. Inga extraordinära händelser allt går smidigt och fint! Med den avfärd jag och Armann hade i fjol då vi satte av i ett fasligt tempo känns det nästan en liten besvikelse när allt går så lugnt för sig.

Vi välkommnas av Hilding och Margaretha på fjällgården. Där får vi smörgåsar från Storhogna och extra starkt kaffe. Vatten, havre och hö serveras våra fyrbenta vänner. Efter en sväng in på vemdalsskalets högfjäll hotell med ytterligare servering ger vi oss iväg över fjället mot Vemdalen. Kjells snitsling fungerar utmärkt så vi tappar inte bort någon på vägen och ankommer Vemdalen enligt planen. Utanför Tonys blir vi överaskande bjudna på glögg innan vi kör in på Hembygdsgården där gamla vänner och nya nyfikna samlats. Så bär det av upp mot Lövåsgården där vi ska övernatta.

Färdledare Gunnar Ahlzen dikterar med ord från Martin Luther kvällens förhållnings regler : -Den ej älskar kvinnor vin och sång förblir en narr sin levnad lång. Så vi satsar på middag, bastu vin och sång långt utöver kvällen!!

Vi ses och hörs imorgon // Jennica

Fler nyheter >>

• Inkörningsdagen! Datum: 18,02,23

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft…

• Näst sista dagen på resan Datum: 18,02,23

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på…

• Gränstrakter Datum: 18,02,23

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen…