Drive in a´ la forbonde – Lossendammen nästa !

Ännu en tidig morgon. Larmet ringde 03.45. Är man i trossen så är man. Oavsett hur trött man är. Men inte var vi ensamma då – de mest morgonpigga kuskarna är redan på fötter. Hela frukostmenyn langas fram i en hiskelig fart. KAFFE först ! Utan morgonkaffe stannar foran …. Man kanske inte tror det, men vi är rätt snabba när vi sätter fart, och flexibiliteten är det inget fel på.

Frukost avklarad och foran har gått, då sätter städningen igång. I ett huj sopas och torkas golven, alla wc och dusch skrubbas. Madrasser packas ihop. Disk och hoppackning av mat och köksredskapen packas. Matmamma Anna Einebrandt har sin ”beutibox” (nån form av jämtska;-) full av knivar, vispar, stekspadar, kryddor, sladdar – allt hon kan tänkas behöva för en ”stylad” middag 😉 – Jo, hon kallar den så. För en matmamma av hennes kaliber är det inte att tänka på att steka Scans köttbullar till oss. Nej, riktig mat ska det vara !

Ungefär så funkar en morgon i trossen, även stallarna mockas och städas upp. Allt ska lämnas snyggt och prydligt. Det är viktigt för oss och ett sätt att visa tacksamhet mot de som upplåter husrum åt hästarna. Vi låser dörrarna och säger hejdå till lokalen, kör bilarna med hästtransporter och släpvagnar till nästa ställe – Lossendammens ”drive in hamburger shop”.

Idag är Anna i släden, så här kommer hennes berättelse om dagen.
/Anette

Hejsan hoppsan!

Hej på er allihopa, nu är det min tur att skriva, jag är alltså Anna Lindqwist och jag kommer precis som i fjol skriva här på bloggen jag med. Idag har foran gått från Långå till Ljusnedal, ca 4 mil. Vi for halv 7 i morse och vi hade faktiskt ganska bra väder, knappt någon sol, men det har inte blåst så mycket och det har inte snöat utan bara varit molnigt – vilket är mycket bättre än de tidigare dagarna när det blåste och snöade nå fruktansvärt.

Efter första stoppet har vi åkt asfaltsväg i ca en mil, men som tur var hade plogbilen inte skrapat bort all is som fanns på vägen så det gick någorlunda lätt att dra för hästarna ändå. När vi äntligen fick svänga av från stora vägen och in på en grusväg hann vi inte åka långt förrän det vart lunch – hamburgare med bröd, kaffe, varm choklad och rulltårta till efterrätt! Trossen dukade upp en drive-in-bar för hamburgare på fyra höbalar och med mästerkocken Kjell som svingade burgare till oss.

Tänk vilken tur att trossen finns och kan fixa en massa, både mat, madrasser, hötransport och mycket, mycket mer! Efter lunchen begav vi oss mot Ljusnedal, men eftersom det är en ganska lång väg som tar flera timmar har vi stannat och vilat och druckit kaffe och även renbuljong, som är mycket omtyckt bland forbönderna! Jag vet inte, men jag tyckte att vi tog en extra lång paus där, vi var nämligen väldigt tidiga i år, föret är bra och då blir det inte så tungt för hästarna att dra.

Vi var väldigt tidiga väl framme i Ljusnedal också, det brukar alltid vara mörkt när vi kommer till kyrkan, där folk står och väntar på oss, men det var det inte idag. Så jag tror inte att det var så många som hunnit dit för att knäppa kort m.m. Efter det åkte vi upp för att lämna av gäståkare och vissa hjälpkuskar på stället där vi ska sova i natt innan kuskar och hästar åkte till stallen.

Nu är man färdigduschad och klar för middagen ikväll, trerätters, riktig lyx. Imorgon är det vilodag för både folk och fä, men några måste åka till Röros och fixa i ordning stallen och sängar där till de som ska vara kvar på marknaden i flera dagar.
/ Anna

Fler nyheter >>

• Inkörningsdagen! Datum: 18,02,23

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft…

• Näst sista dagen på resan Datum: 18,02,23

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på…

• Gränstrakter Datum: 18,02,23

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen…