Första dagsetappen avklarad – allt väl !

Som jag nämnde tidigare startade vi dagen med frukost bestående av nybakat bröd hämtat direkt från plåten på Klövsjö stenugnsbageri. Gott! Trångt och gemytligt i köket var det, men också lite småpirrigt hördes det här och var. Våra gäståkare som inte alla åkt så mycket häst tidigare hade naturligtvis förväntan av vad detta skulle komma att innebära. Som vanligt kom det en del människor för att se på när foran startar, gårdsplanen fylldes snabbt.

Starten gick som ”på räls” alla hästarna i en lång rad uppförde sig fint. För det ska man ha klart för sig, att även de känner av lite ”resfeber”, både från folk och övriga hästar. Det trampas och frustas, det ptrrroas och hålls tömmar i fasta händer. Men allt gick som sagt väldigt fint. Så fint att vi hann se de två orrar som plötsligt flög över våra huvuden !

Första anhalt för ett lite längre stopp var Fjällgården. Som vanligt – jo, det måste jag faktiskt säga för lika välkomnande är de varje år, värdfolket – så stod de ute på gården och tog emot oss. Alla får kliva in hemma hos dem och bjuds kaffe och smörgås ! Tänk er – att ta in femtio ulliga, pälsade, pratsamma forbönder i köket – inte helt självklart ? Vi säger TACK !

Vi turas om att gå in för kaffe – hästarna ska ju ha tillsyn. När jag står ute med vår häst, ”Kross” nordsvensk valack, hör jag fåglarna talltita, domherre, talgoxe.  Och de sjunger sin vårmelodi, härligt att höra. Efter Fjällgården kör vi genom skogen och träden är klädda med snö som tynger.Vi turas om att hålla i tömmarna, kusk och hjälpkusk och det känns riktigt bra med ”teamworket”.

Viktigt det också då vi ska kampera ihop i släden. Vår gäståkare Solveig sitter bak och är förundrad över hur härligt och fantastiskt vackert det är. Vi fortsätter Karl den XI väg, den som är döpt efter Kung Karl den XI;s Eriksgata när han besökte dessa trakter. Det brantar djupt ner mot Vemdalen och det är lite fartigt emellanåt.  – Hej vad det går utför !

I Vemdalen hör vi kyrkklockorna när vi närmar oss byn, varje gång lika mäktigt. Efter färden nedför Vemdalsskalet är vi lite ”småhuskiga” så det smakar gott med glöggen som väntar utanför Tonys Pizzeria. Ett kort stopp för att strax stanna lite längre vid hembygdsgården och ett mer stadigt fika. Korv, kaffe och hembakt bröd – ni förstår att det är ingen bantningskur vi är ute på 😉 (och redan är kjollinningen mindre än förra året …)

Nu har vi stallat in alla hästar, de står i sina nya hotell-stall för natten, mumsar hö och vilar.  – Måhända de diskuterar dagens tur med varandra. Om hur folket har fungerat, vem som nästan höll på att tippa släden, vem som inte fattade att pålle inte längre var törstig då han buttade bort hinken, eller om folket tror att en häst inte vet sin plats i kön, eller om någon kusk som kanske blev lite småtrött och råkade nicka till. – Vem vet vad de pratar om inatt ….men jag tror de också är nöjda !
/Anette

Fler nyheter >>

• Inkörningsdagen! Datum: 18,02,23

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft…

• Näst sista dagen på resan Datum: 18,02,23

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på…

• Gränstrakter Datum: 18,02,23

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen…