Inkörningsdagen!

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft tidiga morgnar !

Alla hästar fick hö och vatten, det verkade som det har varit en lugn natt för dem oxå.
Våra personliga saker packades ihop för sista gången under denna resa, en speciell dag då det är inkörning i Røros, men samtidigt vemodig då resan snart är över för denna gång……

Kuskar, hjälpkuskar & gäster anländer i buss från Vauldalen. Strax innan avfärd så fick jag ett fyrfaldigt leve från hela körgänget, då någon visste att jag fyllde år, det värmde i hjärtat.

Vi hade lika fina körvägar denna dag som igår! Strax före Røros så stannade vi ute på isen & kokade kaffe. En mysig stund då alla går runt, pratar med varandra, skrattar, kramas och äter godsaker från färdskrinen. Vi kör vidare mot kolplanket, där vi 10 forbondeekipage från Klövsjö ställer oss först i väntan på inkörning. Därefter fylls det på med hästekipage i en låååång rad, vi är totalt 96 ekipage som ska kör in på Malmplassen idag, det är mäktigt!

Anna, vår matmamma, går runt bland slädarna och bjuder oss på varm glögg, precis som hon brukar göra varje år. När invigningstalare börjar prata så stiger spänningen bland oss, nu är det strax tid för inkörning. I år är det Einar Westlund, kusk, och Alf Östberg, hjälpkusk, och hästen Troll WE som kör först in på Malmplassen och därefter ringlar foran lång. Einar och Alf är våra veteraner med mångårig kunskap och erfarenhet.

När vi står på slagghögarna efteråt så känns det tomt! Samtidigt som många trevliga människor kommer fram och pratar med oss alla. Känslan man får är att detta är väldigt uppskattat av otroligt många, flera tusen personer, har väntat oss denna dag. Här bjuds vi på lapskojs och hästarna får hö och vatten.

Här är det en del som avslutar sin resa för året så en hel det avsked tas, med löfte om återseende förhoppningsvis näst år.

Ännu en gång har foran gått från Klövsjö i Sverige hela vägen till Röros marknad. Vi är tacksamma och stolta att få föra detta kulturarv vidare.

/Helén

Näst sista dagen på resan

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på Vauldalen fjellhotell ställt i ordning bland fjällbjörkarna. Vårt första stopp för dagen var skolan i Brekken där barnen sjöng fina gamla martnassånger för oss.

Den traditionsenliga kransnedläggning vid forbondestatyn fick en otroligt stor publikskara. Därefter lastades skolbarnen i slädarna och de fick åka till samlingslokalen i byn där det bjöds på kaffe, våffla med jordgubbssylt & römme, hästarna fick vatten & hö.

Färden fortsatte mellan fjällbjörkar & över sjöisar, med en härlig temperatur och bra före under kälkarna fram till nästa stopp vid ”Kojan” i Valset. Dags fr lunch ! Soppa & smörgås värmer bra.

Vi påbörjar sista etappen för dagen mot Billehaugen där hästar och några hästskötare ska övernatta. Väl framme så sköts hästarna om ordentligt innan vi får åka med buss tillbaka mot Vauldalen där vi äter middag, innan sängen kallar. Några av oss som ska fodra och vattna hästar i kväll och i morgonbitti åker tillbaka till Billehaugen där vi ska sova.

En dag med otroligt rolig hästkörning på jättebra körvägar som Ola-Peder ordnat för oss. Det tackar vi varmt för !

Gränstrakter

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen Bo Lundmark morgonandakt och fick vi lite Guds ord med oss på den fortsätta vägen, sedan blev vi bjudna på kaffe/te och smörgåsar, jättegott!

Färden fortsatte på skoterleden upp mot Hållan med kusk & hjälpkusk i slädarna, gäståkarna fick åka bil för att underlätta för hästarna i den branta stigningen. Därefter körde vi vidare till Hamra Ski Lodge där trossen hade ordnat med lunch. Det var mycket folk på plats, både skidande och andra som var intresserade av vår resa & föreningens verksamhet
I Fjällnäs så kom en kvinna ut med en stor påse morötter till alla hästarna. Det gillades skarpt.
Sedan styrde vi ut på RV 84 mot Norska gränsen och Vauldalens Fjellhotell. Där hade Jorid med familj ordnat sovplats till oss alla och hästarna. Middagen intog vi tillsammans med hotellets gäster, en kulinarisk höjdpunkt bestående av kokt fisk & römmegröt med sötsuppe till efterrätt – en klassisk finmiddag i dessa trakter.

Vilodag !

Vilket väder vi haft denna dag – blå himmel & en strålande sol!

Idag fanns det tid för lite sovmorgon för den som ville – och det var vi en del som ville 🙂
Från kl 10:00 fanns en brunch som smakade himmelskt. Trossens förtjänst såklart – de är otroliga.

Dagen fördrevs på olika sätt, promenad med hästarna, genomgång av seldon, besök i Funäsdalen med shopping, fika mm. Ett gäng for till Røros och förberedde ordningen på Rasmusgården inför kommande martnashandel.

Nya gäståkare anlände innan middagen, det blev en tidig kväll för alla då det är tidig start i morgon söndag . Då ska vi köra från Ljusnedal till Vauldalen, också det en ganska så lång dag.

Uppe i ottan !

Vi var uppe i ottan igen! kl 04:30 var det dags för utfodring av hästar och kuskar. Avfärden gick från Långå kl 06:30, en fin morgon. Idag har turen gått mellan Långå och Ljusnedal, en sträcka på ca 5 mil bestående av en del vägkörning. Första stoppet gjordes vid Saxvall där det var fika & lite vila för hästarna innan färden fortsatte längs riksväg 84. När vi körde där fanns trossens följebilar med oss som varnade andra trafikanter, de låg både före och efter foran för att uppmärksamma att foran var på trafikerad väg. Det var bra före för hästar & slädar, och vi gjorde ytterligare ett kortare stopp vid Medskogsbygget så hästarna fick pusta en stund.

Vid lunchtid var vi framme vid Rörån utefter Lossenvägen där vi blev bjudna på jättegoda hamburgare – vi har ju en helt suverän tross som bl a ordnar med mat/fika och en massa service till oss alla. Hästarna fick hö/vatten och en lång behövlig vila.

Under eftermiddagen så fortsatte färden längs norra sidan av Lossen med – äntligen – en del sol, blå himmel och några grader minus, kan man ha det bättre ? Ungefär halvvägs kokade Pecka kaffe över öppen eld som alla bjöds på.En värmande brasa och en kopp kaffe smakade bra!

Framme i Ljusnedal hade det samlats en hel del människor vid kyrkan. Vi stannade till en stund innan gästerna skjutsades till lokalen där vi nu ska stanna i 2 nätter. Hästarna stallades in för natten och när vi alla hade duschat och fixat till oss så blev vi bjudna på en 3 rätters middag och underhållning av Jon & Erica från Klövsjö, allt eftersom droppade en efter av & gjorde kväll.

Ebba berättar om sin dröm

Här får vi följa och ta del av Ebba´s upplevelser under dagen. Ebba är en av våra gäståkare som bestämt sig att äntligen följa med hela resan !

Dagen började tidigt med att ljuset tändes i sovsalen 04.30. Frukosten var redan framdukad, gott med en macka och kaffe ! Sedan plockade jag ihop mina pinaler, lade två av väskorna i släpet för det kolossala bagage-berget. Klockan närmade sig 06.30 då våra underbara hästar skulle komma och hämta upp oss. Rätt vad det var så hörde jag pinglorna på hästen jag skulle åka med idag.

Patrik och ”Lill-Anna” (det finns flera ”Annor” här) – och hästen Bjelle är ivriga att komma iväg. Efter lite bestyr är vi alla på väg. Pinglorna klingar, allt är mörkt och stilla. Det är fortfarande som en dröm att jag är med på denna underbara tur med foran till Röros.

Vi kommer efter starten så småningom till Trosavik och blir bjudna på väldigt goda mackor.
Sedan bär det av till Hede hembygdsgård med mottagande i byn av kyrkklockorna, många många personer väntar. – Väldigt mäktigt !

Inne i en av stugorna serveras ärtsoppa med punsch. När veterinärbesiktningen var klar bar det snart av mot Långå. I det stora hela gick denna etapp väldigt bra. Det var på några ställen som det var mycket besvärligt men med duktiga och välttränade hästar och kunniga kuskar så löstes allt. I Långå by blir vi också hjärtligt välkomna med god mat och sång!

Nu är kvällen sen efter en lång dag, det är dags att krypa till kojs. Det är fortfarande som en dröm att jag är med på denna underbara tur med foran till Röros.Jag vill med dessa ord tacka för att jag får uppleva denna tur.

Kramar från en gäst.

Ebba Karlsson

Dagen D, nu är resan igång, Äntligen !

Nu är starten av årets resa äntligen gjord, som vi har väntat på detta!
Tidig utfodring av hästar & människor, 4 st hästar kom i transport i morse till Pålletorpet, övriga 6 fanns redan på plats sedan 1-2 dagar. En sista check gjordes i slädarna för att se att allt är på plats, hästarna selades medans spänningen steg inför avfärden kl 08:00 till kyrk- & skakelklockornas klang. Temperaturen var bara några enstaka minusgrader & lite blåst, vädret kändes helt ok. Många människor var på plats på Pålletorpet, både stora & små hade slutit upp längs starten på vår färdväg.

Det blev dock en lite tung start för en del av våra hästar idag längs skoterleden. – På grund av den stora snömängden vi fått hittills så bar det inte så bra för de hästar som gick längre bak i ledet. Men när gruppen åter var samlad så körde vi längs landsvägen fram till Fjällgården där det blev välbehövlig rast och utfodring av både hästar & folk. Tack Hilding & Margaretha Zackrisson för att vi får stanna till hos er på vår färd!

Sedan bar det i väg till Vemdalsskalet & till Karl XI´s väg. Uppe på ”Skalet” åt vi en jättegod soppa & smörgås innan vi körde ner mot Vemdalen. Mottagandet med ringande kyrkklockor var mäktigt och vi gick vidare mot hembygdsgården där vi bjöds på fika & pratade med många glada människor. Dagens etapp avslutades med att köra vidare till Lövåsgården för att lämna av våra gäståkare.
Vi stallade in våra hästar i 2 privata stall i byn, därefter åt vi en jättegod middag som vår underbara tross har ordnat. Mad tanke på vår tidiga start i morgon torsdag, 06:30 så kryper vi nog till kojs tidigt.

En dag kvar till avresa

Nu är det en dag kvar före avresa, igår efter jobbet var jag till Pålletorpet med slädarna och träffade då de som redan anlänt, både nya & gamla ansikten, så trevligt! Nu börjar det pirra i magen på riktigt, snart är vi på väg…… igen. De som är på plats har börjat förbereda olika saker, bl a har de gjort godisstrutar, packat saker som ska med till vår färdasgård på Rörosmartnan och slutrekognocerat körvägarna i närområdet. Det ser bra ut!

I dag kommer resterande kuskar, hästar, hjälpkuskar, gäståkare & tross till vårt fina torp i Klövsjö, i morgon så ska det även transporteras bilar till Vauldalen inför framtida hemresor.
Nu ska jag försöka färdigställa min & min hästs packning så vi är redo för färden.
/Helén

Nu närmar det sig – årets Forbondetur till Röros marknad !

Nu närmar sig starten av 2018 års forbonderesa till Röros marknad, ”Martnan”, med stormsteg. -Det är nu 1 vecka kvar innan avfärd från vårt Pålletorp i Klövsjö mot målet i Röros.
Det är jag, Helén Forsgren, som ska skriva resedagbok under årets forbonderesa med häst & släde, en resa på ca 20 mil från starten i Klövsjö till Rörosmartnan. Jag deltar i resan för 3:e året tillsammans med min sambo Esbjörn & min kallblodstravare Storm Junior som är 12 år, en pigg och vaken häst, som verkar tycka det här är riktigt roligt.

Jag åkte med på Forbonderesan 2006, de 2 sista dagarna, jag hade fått det i födelsedagspresent av mina svärföräldrar. Sedan tog det ytterligare 10 år innan det för min del blev deltagande fullt ut med egen häst & allt, en mycket speciell känsla. Många långa förberedelser är det inför resan om man ska köra med egen häst. Vi har kört hästarna 3-4 dagar per vecka sedan i början av november. Utöver det har det blivit 1-2 längre turer per vecka sedan i mitten av december för att hästarna ska få den kondition, styrka och kraft de behöver för att klara detta äventyr. Här i Hedeviken, Härjedalen, har vi haft turen att få köra på snö sedan i slutet av november.

I år startar turen från Pålletorpet i Klövsjö onsdagen den 14/2 kl 08:00 till kyrklockornas och skakelklockornas klang.

I resedagboken ska jag försöka få med andra deltagares berättelser om sina upplevelser också, små som stora inlägg – så att ni kan få ta del av en ännu större upplevelse av vår resa !

Följ oss på färden!
Helén

Snart är vi på väg igen!