Ljusnedal – Risnäset – Hamra – Vauldalen

Idag startade vi från Ljusnedal kl 6.30 med sikte på Vauldalen, en tur på ungefär tre mil. Ett tolfte ekipage anslöt här till foran samt några nya gäster. Vädergudarna var inte riktigt med oss, dagen startade med snöblandat regn som höll i sig en bit fram på förmiddagen. Efter en mindres sträcka kom vi fram till den sedvanliga andakten på Risnäset där vi fick höra guds ord av fjällprästen Bo Lundmark. Därefter bar det av uppåt en rejäl stigning och då lättade vädret och blev halvklart. Vi körde över Tänndalssjön till Hamra ski lodge där nutid mötte dåtid. Barn på sportlov i skidkläder och slalompjäxor kom för att klappa hästarna och ställa frågor. Särskilt undrade de vad vår stora & fina ardenner Arvid var för ras. I bakgrunden hade vi slalombackarna där det åktes skidor för fullt. Så körde vi vidare mot sjön Malmagen och vi hade en fin tur över sjön men sen upp på land stötte vi på patrull. Spåren försvann i enorma snömängder och hästarna i täten gick igenom och kunde inte längre komma fram. Beslut togs att vända och köra tillbaka till Fjällnäs och köra på vägen fram till Vauldalen. Alla hästar spändes loss och vi vände slädarna för hand. Så vi gjorde Malmagen tur & retur och det hann bli mörkt innan vi kom upp på vägen i Fjällnäs. Under resten av turen var det rejält blåsigt och mörkt. Vi hade följebilar, reflexer, lyktor och pannlampor. Vi passerade gränsen till Norge och

kom fram Vauldalen något senare än beräknat, idag var vi ute i 14 timmar och turen blev hela fem mil. Hästarna verkade trots den extra sträckan vara pigga och travade på längs vägen.

Alla människor var mycket rödblommiga och trötta när det var dags för traditionsenlig middag med römmegröt och lax. Lite dans i folkdräkt men så blev det dags för efterlängtad sömn. Många blöta pälsar, vantar och skor hänger runt oss i vår sovsal. Imorgon blir det sovmorgon, frukost kl 7!

Fler nyheter >>

• Inkörningsdagen! Datum: 18,02,23

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft…

• Näst sista dagen på resan Datum: 18,02,23

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på…

• Gränstrakter Datum: 18,02,23

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen…