Resedagboken ; Nu ær halva resan gjord – och halva ær kvar

Søndag, vi har haft en fantastisk fin resa på den førsta hælften av resan. Nu væntar de 3 återstående dagarna, och som det ær på forbondetur så vet man aldrig vad som ska ske nær foran startar på morgonen. Det ær en del av tjusningen ! Men man ska också veta att det kan vara både trevliga och mindre trevliga upplevelser.

– Vi børjade dagen med en trevlig !  Nær foran startade på nytt gick færden på skoterspåret ganska snart ner till Funæsdalssjøn, det ær en væg som alltid ær frisk! Vinden tog i, men føret var bra och slædarna gick lætt i snøn. Nær føljet nærmade sig ”Risnæset” børjade kyrkklockorna ringa – som ni mærkt ni som føljt resedagboken ær det en återkommande hændelse nær vi kør in i en by ! Det ær en vælkomnande kænsla som sprider sig i sjælen, någon væntar på oss !

Och hær væntade många mænniskor, så också vår præst i føreningen, Bo Lundmark. Det var alltså dags før den morgonandakt vi tradionsenligt har på søndag førmiddag. Den hålls oftast utomhus bland slædar och mumsande hæstar, medan vi sjunger den fina psalmen ”Morgon mellan fjællen” før att sedan dricka kyrk-kaffe med alla som kommit till gudstjænsten. Men just idag, valde man att hålla den inomhus, Risnæset ligger precis vid sjøkanten och det blåste fel vind.

Så var det dags att gå vidare, næsta anhalt – dagens utmaning ; Hållandsbacken – en omtalad och inte alltid så omtyckt stræcka. 3.5 km uppførsbacke med 100 m stigning. Dessutom ær det ganska mycket trafik då den ligger mellan Funæsdalen och Fjællnæs/Tænndalen. Egentligen skulle vi tagit ett skoterspår, men fick rådet att ændå åka bilvæg eftersom spåret inte skulla bæra hæstarna.

– Det visade sig bli en dramatisk del av denna resa. Vi spænde som vanligt av de hæstar från slædarna som skulle transporteras med bil, de som skulle køra med tom slæde børjade gå. Folket fick i olika bilar plats att åka om man ville, man kan också gå men det ær inte att rekommendera om man inte ær van raska  promenader, med tanke på trafiken. Nåvæl, vi børjade skjutsa hæstar och drog slædarna med de specialkonstruerade dragen efter bilarna.

Innan vi var uppe i backen før av- och urlastning var det en vældigt stark vind och snøn yrde. Vi væntade på de som kørde med tomma slædar – nær de så kom var det full snøstorm ! Vi såg inte att de kom i rad, vinden bara økade och folk næstan ramlade  om kull i den starka vinden. Det børjade bli obehagligt med tanke på hur tætt trafikerad denna væg ær. – Bilar syntes eller hørdes inte nær de kom- och vi syntes inte och såg inte någonting framfør oss.  ALLT var fullstændigt nerisat och snøfyllt.  Nu gællde snabba beslut – under tiden som man ringde in hjælpande hænder att lasta alla slædar, førsøkte få ombord alla hæstar och alla 45 mænniskorna klædde sig trossen i gula reflexvæstar før att hindra trafiken.
-Som vanligt var det många bilister som inte saktar in eller stannar. Men med ett idogt arbete gick allt væl. Hotell Tænndalen som inte hade køkspersonal på plats ringde in en kock så att alla ”Snømæn” (och kvinnor) fick komma in i værme och æta, det var ju helt omøjligt att førsøka grilla korv !!
– VI TACKAR SÆRSKILT HOTELL TÆNNDALEN FØR DEN FLEXIBILITET OCH SERVICE SOM FANNS.
Så dagens resa blev vi tvugna att avbryta, och med en lættnad att allt gått bra kunde vi flytta in i fd butikslokalen vid Vauldalen Fjellhotell hos Jorid och Ola-Peder, som varje år væntar och hjærtligt tar emot oss alla – både folk och fæ !

Hotellers gæster ær intresserad av vår færd, så før att de ska få høra lite om den brukar vi ha en gemensam middag med dem. Många vill høra hur det gått och undrar øver klædsel och annan utstyrsel. Middagen ær något utøver det vanliga ;
Rømmegrøt och fisk. Inte något man æter var dag kan jag sæga, men gott ! På grøten ska det vara kanel och socker, den ær mest likt den svenska ”fløtgrøten” som ofta æts med smørøga dvs en smørklick som får smælta ner. Efterrætten ær ”Søtsoppa”, det vi kallar fruktsoppa. Jag hamnar med två pratglada norska damer som ær intresserade och stæller många frågor. – de berættar att i morgon har de två resmål ; att møta oss vid Brekken, och att åka till funæsdalen før shopping – inte vilken som helst då. Systembolaget i Sverige ær ett attraktivt resmål men utførseln har sina begrænsningar berættar de nogsamt, ingen risk før smuggel dær inte.

Vi det hær laget ær timmen sen, och vi ær trøtta efter dagens snøstorm och allt vad det inneburit innan alla ær på plats inomhus, allt i slædarna urplockat och upphængt, fællar, skinn, pælsar, presenningar på varje slæde osv. Hæstarna ær nu varma igen efter att ha stått ute i stormvinden.

– Som sagt, man vet aldrig vad som sker nær man startar på morgonen.

/Anette

Fler nyheter >>

• Inkörningsdagen! Datum: 18,02,23

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft…

• Näst sista dagen på resan Datum: 18,02,23

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på…

• Gränstrakter Datum: 18,02,23

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen…