Arla morgonstund – har den guld i mund ?

Ny dag – nya äventyr. En tidig morgon – eller : ”eftermidnatt” stämmer bättre – då väckningen ringer 03.30 för trossen. Idag är Anette i trossen och Anna är hjälpkusk. Frukost ska stå framme för kuskarna och deras hjälpkuskar 04.30. I det sammanhanget ska 40 ägg kokas, många liter fil lyfts fram liksom smörgåsar i parti, och kaffekoket är enormt. Anna Einebrandt, matmamma i alla år har vanan att räkna in hungerkänslorna i sällskapet. När foran startat 06.30 tar trossen ansvaret att mocka de båda stallen vi haft förmånen att inhysa hästarna i. Snälla bybor öppnar och ger plats för de fyrfotade.

Vi har övernattat på Lövåsgården i Vemdalen. Forbönder är ett nomadfolk av sin tid som avlägger nya sträckor på sin färd varje dag. Att packa all mat som ska transporteras vidare till nästa nattställe tar en stund. Madrasser plockas undan och toaletter skuras. Kl.08.00 är allt klart och huset städat. Trossen är sedan följe- och transportbilar resten av dagen, och vi åker för att planera kvällsmat och bära madrasser åt samtliga, och höet ska på plats till olika stallar även denna natt. Därefter blir det trossmöte för att planera nästa dags mat/rastplatser/bilförare mm.
Anna som kan referera dagens resrutt och händelser tar nu över tangenterna för att delge er dagensäventyr. / Anette

06.30 gick foran från Vemdalen. Vindarna var en aning vilda, men det var inget som inte vi forbönder klarar av. Med pälsarna på och fårskinnsfällarna över oss färdas vi längs den gamla banvallen fram till flygplatsen Hedlanda. Där möttes vi av en kulande kvinna, varm glögg och pepparkakor. Sedan gick resan vidare mot Hedeviken och Trosaviks hantverkskafé där vi bjöds på goda mackor och något varmt att dricka. Även hästarna fick en längre paus med vatten, mat och filtar över sig så att de skulle hålla värmen och inte frysa. Efter ett tag tackade vi för oss och fortsatte resan mot Hede hembygdsgård där det var veterinärbesiktning och dagens höjdpunkt för många av oss – hedetanternas ärtsoppa! När alla ätit och hästarna blivit besiktade far vi vidare, alla med ”godkända”  hästar. Foran går vidare genom skogen med ett väldigt behagligt väder, prat och skratt. Sång hörs från slädar både bakom och framför oss. Det är en riktigt fin dag! Efter ett tag närmar vi oss vår slutstation för dagen – Långå! Väl framme vid samlingslokalen ”Nytta och Nöje” tar vi hjälpkuskar och gäståkare ur våra och kuskarnas saker ur slädarna och går in i värmen medan kuskar och hästar far vidare mot stallen där hästarna ska få sova och vila upp sig för den kommande dagen.

På kvällen är det middag som består av kycklinglasange och sockerkaka med grädde och jordgubbssylt, formade som hjärtan dagen till ära, för ni vet väl att det är Alla Hjärtans Dag? Vi firade också ett födelsedagsbarn med kaffe, tårta – och ”ja må hon leva” i polsketakt av riksspelmannen Alf Jönsson på fiol. /Anna

Fler nyheter >>

• Inkörningsdagen! Datum: 18,02,23

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft…

• Näst sista dagen på resan Datum: 18,02,23

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på…

• Gränstrakter Datum: 18,02,23

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen…