Tredje resdagen 47 km från Långå till Ljusnedal

Resedagboken 2017-02-17

Tredje resdagen gick från Långå till Ljusnedal. Vi startade 6.30 i mörkret men vår väg lystes upp av marschaller och eldkorgar som byborna i Långå satt ut längs byvägen. Härligt att komma i väg i gryningen och dagen bjöd på bättre väder än i går. Solen tittade fram då och då. Första vilopaus var vid Saxvallen strax innan vi körde ut på riksvägen. Hö till hästarna och kaffe och macka till folket. Vi lotsades sedan ut på asfaltvägen av traktor med snöslunga som la ut en snösträng av snöplogkanten så det blev lättare för våra dragare. Färden efter riksvägen gick bra, vi har både förbil och följebil så övriga trafikanter uppmärksammades att forbönderna var på väg. När vi svängt av riksvägen vid Lossendammen väntade trossen vid Rörhån med nystekta hamburgare, godaste hamburgarna i världen. Där fick vi gå in och låna toalett (den enda under dagen!) och vattna hästarna.

Efter välbehövlig vila fortsatte vi efter fin skogsväg – lätt att dra för hästarna. Ett fikastopp där vi bjöds på nykokt kaffe över öppen eld, och vår medhavda matsäck. Ur färdskrinen plockades fram salt kött och rökt fläsk och annat godis och bjöds runt bland resenärerna.

Vi kom fram till Ljusnedal vi 16.30, fortfarande i dagsljus, stannade till vid Bruksparken där det samlats folk som ville bekanta sig med forbönder och hästar. Därefter kördes gästerna till ungdomsgården i Ljusnedal för inkvartering. Kuskar och hästar körde vidare till olika stall i byn, där hästarna ska stå och vila sig i form till nästa kördag som är på söndag.

Kvällen avslutades med trerätters middag med underhållning och uppvaktning av forbonden Patrik som valt att fira sin födelsedag med oss.

Lördagen är vilodag för oss, en del åker in till Funäsdalen för shopping och sightseeing. Alla får dock inte vila, fem arbetsamma karlar åker till Röros för att ställa i ordning på Rasmusgården där Klövsjö Forbönder håller till under marknaden.

// Marta

Fler nyheter >>

• Inkörningsdagen! Datum: 18,02,23

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft…

• Näst sista dagen på resan Datum: 18,02,23

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på…

• Gränstrakter Datum: 18,02,23

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen…