Foran har startat sin resa !

Avresedag! Årets resa började idag. Klockan 08.00 ringer kyrkklockan, den förmodligen enda trampade klockan i Sverige. Vi ger oss iväg i den långa rad som kännetecknar forbönderna. För att klara den utmaningen har vissa av oss varit vakna sedan kl 03.30. Hästar och folk har utfodrats, klätts på med för var art lämplig utrustning, all mat och packning lagts i slädarna och trossen – och slutligen spändes hästarna för slädarna. Ivriga! Spända och pigga inför dagens etapp på ca 30 kilometer.

Dagen började med blåst, som ökade och minskade i styrka, allt mellan en stunds helt vindstilla till 20 m/s i vindbyarna efter vädrets humör. Några snöflingor fylldes på och stundtals fick vi se solen. Dagens stopp-plats för mat var Fjällgården där vi bjöds på färdiga smörgåsar och dryck, någon timmes färd senare åt vi lunch i form av soppa uppe på Vemdalsskalet.

Den första etappen var tuff för hästarna, det var ca en-två dm snö att trampa och flera uppförsbackar, en där alla utom kuskarna fick annan transport upp för att spara hästarna så mycket som möjligt. Trots det blev en av hästarna väl trött och tog en paus, han fick hjälp med släden och Lennart tog sig en liten ridtur till närmaste stall där hästen fick mumsa havre i en vrå och sova lite sött (som lilla hästen Plopp i barnvisan) så han är pigg igen imorgon. Vad vi ska göra för att få bort Lennarts träningsvärk i sådana muskler han inte visste att han hade, det mottager vi tacksamt tips på! Han går ikväll som Zeb Mc.

Nu ska jag äta middag! Sen har vi utlovat en stunds dansträning för vi har hört talas om att det är flera som vill lära sig dansa Rörospols tills vi kommer till marknaden, och det råkar jag och Robert redan kunna J

Fler nyheter >>

• Inkörningsdagen! Datum: 18,02,23

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft…

• Näst sista dagen på resan Datum: 18,02,23

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på…

• Gränstrakter Datum: 18,02,23

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen…