Morgonandakt och Fjällsol

Idag har foran gått från Ljusnedal med ett fint underlag över Funäsdalssjön till Funäsdalen. Där väntade sin vana trogen vår egen Forbondepräst Bo Lundmark vid Risnäset. Söndag och dags för morgonandakt ! Så många människor som samlats för att få ta del av denna. Påföljande kyrkkaffe med smörgås smakade bra, hästarna vattnades och fick hö. Vi startade med att köra runt ”Fjällsol”, som är äldreboendet i byn, många var uppe för att se foran, de vinkade och verkade uppskatta vårt lilla besök. Jag kan tänka mig att det fanns en och annan av de boende som själv haft häst och arbetat med den i skogen. Nostalgiska minnen kan lätt komma när man blir påmind, säkert handlade dagens lunchprat till stor del om gamla minnen. I rask fart fortsatte sedan foran längs Färdmansvägen fram till Hållanbackens början.

Hållanbackens namn har en historia som bygger på just forna tiders forresor. Backens enorma uppförsväg gjorde att man var tvungen att i halva backen ”hålla” (stanna) för att vila hästarna som drog lass. Från längst ner i backen och upp är det 3 km stigande motlut av rejäla metrar. Vi kör inte med de tunga lassen, flera av hästarna blev ridna upp, eller fick köra med tom släde och kuskarna promenerade bitvis. Några fick också åka transport med släden kopplad bakefter – en märklig syn men vad gör man inte för sin häst !

Vi tog så av från bilvägen och in på en skoterled, över sjöisen på Malmagen, en väg som kördes första gången i modern tid förra året. Det är en gammal färdmansväg som vi nu fått möjlighet att köra. Underlaget var till största delen bra, endast på några ställen blev det löst och lite djupare snö.

I en liten liten uppförsbacke bär det inte riktigt, så några av hästarna trampar igenom snön och står med snö till magen. Men det är ingen fara, en häst som i lugn och ro får känna att det är stadig mark under hovarna trots att det är djupt lyfter sig ur snön och drar framåt.

Vi går över gränsen i mörkret och har fotogenlyktor på några av slädarna. Det gör att bilister ser oss från vägen och stannar till. När vi sedan genom slingriga fjällbjörkar till slut når fram till Vauldalens Fjällhotell står en minst sagt stor folkhop och väntar på oss. Det blixtrar i mörkret av deras kameror så vi ser knappt något alls. Vi stallar in och behöver inte ta in fällar och skinn för att torka, vädret har varit bra med uppehåll och svag vind.

Snabbt in i duschen, det blir en ”katt-tvätt” i all hast. Vi ska nämligen äta middag med hotellets gäster, och en specialité väntar. Römmegröt och kokt fisk. Det kan låta lite underligt med den kombinationen, men det är ganska gott. Kanel och socker på gröten och sedan slevar man i sig med en bit flatbröd. Mätt och trött blir en forbonde – men kvällen avslutas med dans ! Som tur är blir nästa morgon inte så tidig, frukost först 07.00 – vilken skön sovmorgon att se fram emot !
/Anette

Fler nyheter >>

• Inkörningsdagen! Datum: 18,02,23

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft…

• Näst sista dagen på resan Datum: 18,02,23

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på…

• Gränstrakter Datum: 18,02,23

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen…