Sovmorgon

Sovmorgon innebär inte alltid att man sover – vi är nu så vana att kliva upp i ottan att många ändå är uppe och tassar i mörkret mellan madrasserna som ligger utspridda över hela golvet. Det är trångt om utrymme däremellan och det gäller att veta var man sätter ner foten….Efter frukost börjar den vanliga rutinen ; mockning, städning, disk, kuskarna ser över seldon och kälkar, och många tar en sväng ned till Funäsdalen city. I Funäsdalen har en gondolbana byggts upp till funäsbergets toppstuga, vi var flera som testade detta att se byn från ovan. – Högt var det, de skotrar som syntes på sjöisen nedanför var att jämföra med myr-storlek….. ett och annat fynd inhandlades när vi åter var på marknivå, liksom att matförrådet behövde fyllas på. – Jag har ju sagt att forbönder äter som hästar!

Tillbaka i Ljusnedal återkom även de som besökt knivmakaren i Bruksvallarna, Torgny Ode´n, för att se på det fina hantverket. En dusch, en stunds vila och sedan middag gör susen ! Vilodag är det ju – men faktum är att Matmamma inte har någon vilodag. Under tiden har hon stått vid grytorna. En god kycklinggryta serveras, och så dyker kvällens överraskning upp ! Tre musikanter intar bygdegården och sen spelas det till sen kväll. Och det är riktigt riktigt bra !

De tre musikanterna Jon Olofsson, Erika Svedberg och riksspelman Anders Olofsson förgyllde verkligen vår kväll med både sång, musik, historier – och allsångs-ledarkurs för vår ordförande Gunnar och Matmamma Anna. I slutprovet fick en andra omgång genomföras innan det blev godkänt då en allsångsledare också behöver kunna matematik ,,,,  😉

Imorgon väntar en ny dag med utvilade hästar och kuskar  – nu är det dags att inta ”min säng” och krypa till kojs. Vi får se vad morgondagens sträcka ska innebära och ge, det vet man aldrig i förväg.

/Anette

Fler nyheter >>

• Inkörningsdagen! Datum: 18,02,23

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft…

• Näst sista dagen på resan Datum: 18,02,23

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på…

• Gränstrakter Datum: 18,02,23

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen…