Storm på fjället – nästan !

Nu styr vi kosan mot Funäsdalen, där väntar morgonandakt med föreningens egen forbondepräst Bo Lundmark ute på Risnäset. Många människor har samlats, vi sjunger fina psalmer som ”Morgon mellan fjällen” och Forbondepsalm. Mitt ute på sjöisen hör vi hur kyrkklockorna ringer och vi stannar för att lyssna till dem. Efter att vi fått kyrkkaffe med smörgås åker vi vidare. Vi har lovat personalen på äldreboendet att ta en extra sväng. En 95-årig dam har önskat att få se foran och alla hästarna. Jag tänker att hon säkert har växt upp och levat med hästar och arbete. När vi kommer dit ser vi att de äldre väntar sittande i sina rullstolar utomhus insvepta i filtar o vinkar frenetiskt. Då får man en tår i ögat, så rörande och känslosamt.

Färden fortsätter längs slingriga vägar. Nu väntar skidliftarna på Tänndalen Ski Lodge – och lunch, trossen är på plats och har ställt upp grillen. Det blir grillad korv och varm choklad. Då vi ska åka iväg – då händer det ! En kusk tappar (!) släden….  Inte lätt bland liftarna men det fixar vi snabbt, det var endast en läderrem som brast, vips är en ny på plats. Det ordnas med en ny rem !

Vi fortsätter och kommer upp mot fjället, då blir nästa stopp. På en sele smäller bukgjorden av – den rem som håller selen på plats under magen.  –  Bara att hugga i och hjälpas åt. Det finns som sagt alltid en lösning och samarbete är ledordet ! Så fortsätter vi sakta framåt körvägen som är kurvig och varierande, underlaget är perfekt ! Vi snirklar mellan fjällbjörkar och på öppna ytor snor stormvindarna så snön driver i vinden, det är inte kallt men blåsten gör ändå sitt till.

Det är en skön och härlig känsla att få vinden mot kinderna, små små snöflingor som sticker till när de träffar ansiktet – det är lätt att må bra här ! Vi närmar oss gränsen och snart kommer vi till dagens slutpunkt, Vauldalen fjellhotell. Där har vi vännerna Jorid och Ola-Peder som tar emot både hästar och forbönder i sina utrymmen.  En snabb installning á la rutin och sedan in i duschen – dags för middag med hotellets gäster. Som traditionen säger bjuds det römmegröt och fisk med kanel och socker (!) Vi kan väl inte påstå att det hör till vår vanliga meny, men det är faktiskt ganska gott. OCH oerhört mättande …… Dessutom är det sötsuppe till efterrätt. Mätta forbönder är trötta forbönder, det blir ganska snart sängen för oss allesamman.  En efter en slumras det in på golvet i det som en gång i tiden var Ola Skotts grensehandel.
/Anette

Fler nyheter >>

• Inkörningsdagen! Datum: 18,02,23

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft…

• Näst sista dagen på resan Datum: 18,02,23

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på…

• Gränstrakter Datum: 18,02,23

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen…