Billehaugen – Røros

Dag 7

Invigning Röros marknad – sista dagen

Vi startade från Billehaugen för att köra till  en sjö i närheten av Röros. Himlen var alldeles rosa och snön gnistrade sådär sagolikt. Vid en gård blev vi överraskade av en familj i vackra folkdräkter som bjöd på glögg och dram. Så fint och uppskattat, det är så många människor som bidrar till att göra den här resan så unik och fantastisk.

Framme vid sjön stannar vi för att invänta alla andra körlag. Kaffe kokas över öppen eld, Anders spelar fiol, hästarna tuggar hö och byteshandeln av godsaker och upphittade föremål är flitig mellan slädarna. När Tydals körlag anländer körandes på trugor, snöskor för häst, kändes det som att vi på riktigt rest bakåt i tiden till 1800-talet. En av de bästa stunderna på hela resan som är svårt att beskriva med ord, det måste upplevas.

Så kör vi i samlad trupp in och inviger den 167:e marknaden i Röros. Åtta körlag med totalt 90 ekipage kör i procession genom en gata på Malmplatsen och vinkar till den välkomnande publiken. En mäktig syn!

Samlingen av alla 90 hästar och slädar bakom slagghögarna är också storslaget! Publiken kommer för att titta närmare på hästarna och slädarna och ställa frågor om alla resestrapatser.

Nu ska hästarna tas om hand och marknadsbestyr i Rasmusgården tar vid! Årets tema på Rasmusgården kommer att vara lin.

På kvällen går vi så uppklädda i folkdräkter på kuskmiddag med alla åtta körlag och gäster. Traditionell middag serveras och bildspel visas på storbildsskärmar från alla körlags resdagar. Dalarna Femund spelmanslag spelar fin musik och stämningen är god men man känner sig också trött efter alla upplevelser och intryck. Resan är nu över.

Hästen är mitt liv – sjöng en speleman på kuskmiddagen, det får sammanfatta denna obeskrivligt mäktiga resa.

Tack alla hästarna & kuskar i Klövsjö körlag

Siljar/Christina Hansson

Primula/Patrik Hellström

Kohl/Lennart Östberg

Och allra störst tack till vår Tross – utan er insats och omhändertagande hade denna resa inte varit möjlig.

Janne Wallén, Kerstin Persson, Ulrika Dalkarls och Åsa Sköld.

På återseende/Eleonor

Vauldalen – Brekken – Kojan – Billehaugen

Hästarna hade haft lite fuffens för sig i stallet under natten så morgonen började med snickring av spiltor! Alla hästarna var helt obrydda om oredan de orsakat och färden kunde avgå som planerat från Vauldalen kl 8. Denna morgon hade det hunnit bli ljust, det var blåsigt och snö yrde!  En härlig dag i släden att se fram emot!

Första stoppet idag var i Brekken där skolbarn och bybor väntade på oss. En årlig minnesceremoni genomfördes vid forbondestatyn och barnen sjöng traditionella sånger. Barnen fick åka häst och släde en liten runda innan vi fikade. Resten av dagen tillbringades i fjällvärld bland leopardprickiga småbjörkar. Vi hade en hel del härlig sol som värmde och ingen frös på hela dan. Spåren var mestadels riktigt bra och ingen häst fastnade idag. Däremot hade vi tre släd-tipp idag, vilket kan hända när underlaget är ojämnt. Om man tippar med sin släde så måste man bjuda på tårta vid föreningens årsmöte i maj så det ser vi fram emot!

Vi har under två dagar haft följe av fotograf AnnaReet Gillblad som har följt forans spelman Anders Hall, som är professionell musiker från Järvsö. Anders är under årets resa hjälpkusk till färdledare Lasse Styf.

Nu börjar resan närma sig sin slutdestination och många forbönder pratar om att det är tråkigt att det är slut, man vill fortsätta köra. Kanske det blir så i framtiden att man väljer att köra släde även tillbaks till Klövsjö när Röros marknad är slut! Hästarna tycks iallafall inte vara nämnvärt trötta efter denna fjällresa så det är kanske bara den moderna tidsbristen som är ett hinder för en returresa.

Inatt övernattar hästarna på Billehaugen och imorgon gäller det – invigning på Röros marknad kl 12!

/Eleonor

Ljusnedal – Risnäset – Hamra – Vauldalen

Idag startade vi från Ljusnedal kl 6.30 med sikte på Vauldalen, en tur på ungefär tre mil. Ett tolfte ekipage anslöt här till foran samt några nya gäster. Vädergudarna var inte riktigt med oss, dagen startade med snöblandat regn som höll i sig en bit fram på förmiddagen. Efter en mindres sträcka kom vi fram till den sedvanliga andakten på Risnäset där vi fick höra guds ord av fjällprästen Bo Lundmark. Därefter bar det av uppåt en rejäl stigning och då lättade vädret och blev halvklart. Vi körde över Tänndalssjön till Hamra ski lodge där nutid mötte dåtid. Barn på sportlov i skidkläder och slalompjäxor kom för att klappa hästarna och ställa frågor. Särskilt undrade de vad vår stora & fina ardenner Arvid var för ras. I bakgrunden hade vi slalombackarna där det åktes skidor för fullt. Så körde vi vidare mot sjön Malmagen och vi hade en fin tur över sjön men sen upp på land stötte vi på patrull. Spåren försvann i enorma snömängder och hästarna i täten gick igenom och kunde inte längre komma fram. Beslut togs att vända och köra tillbaka till Fjällnäs och köra på vägen fram till Vauldalen. Alla hästar spändes loss och vi vände slädarna för hand. Så vi gjorde Malmagen tur & retur och det hann bli mörkt innan vi kom upp på vägen i Fjällnäs. Under resten av turen var det rejält blåsigt och mörkt. Vi hade följebilar, reflexer, lyktor och pannlampor. Vi passerade gränsen till Norge och

kom fram Vauldalen något senare än beräknat, idag var vi ute i 14 timmar och turen blev hela fem mil. Hästarna verkade trots den extra sträckan vara pigga och travade på längs vägen.

Alla människor var mycket rödblommiga och trötta när det var dags för traditionsenlig middag med römmegröt och lax. Lite dans i folkdräkt men så blev det dags för efterlängtad sömn. Många blöta pälsar, vantar och skor hänger runt oss i vår sovsal. Imorgon blir det sovmorgon, frukost kl 7!

Långå – Saxvall – Lossen – Ljusnedal

Idag har vi kört från Långå till Ljusnedal, en tur på nästan fem mil. Hästarna  måste vara ordentligt vältränade inför en sådan här forbonderesa. Som förberedelse har de under de senaste månaderna tränats många mil, med varierande belastning och på olika underlag. Slädarna kan  ju väga runt 600 kg med packning, kusk, hjälpkusk och gäståkare så det gäller att vara väl förberedd. Man behöver också kunna fickparkera med släde. Alla är mycket välorganiserade på de många raster som görs

Det är fascinerande att se hur elva långa ekipage på liten plats kurar ihop sig! Man tar loss hästen från släden, vänder den om så skaklarna bildar en liten spilta. Där får de hö och vatten. Hjälpkusken eller kusken håller hela tiden i hästen. Hästarna lär sig snabbt rutinen och är trygga med den.

Rasterna är viktiga för att hästar och folk ska få vila.

Många timmar i släden blir det och förutom den härliga naturupplevelsen får man tid att begrunda en hel del eller så kan man träna på sångtexter inför festligheterna som blir ikväll på ungdomslokalen i Ljusnedal. Det blir levande musik och trerätters middag.

Inkörningen till Ljusnedal var riktigt fin med Funäsberget i horisonten. Det har varit en mycket fin dag, lite kallt men mycket sol! Nu får hästarna pusta ut i olika stallar runt om i byn och imorgon är det en välförtjänt vilodag!

/Eleonor

Vemdalen – Hedeviken – Hede – Långå

Det är en otrolig upplevelse att få följa med på denna resa där man känner historien ända in i märgen. Hur frös inte forbonderna förr har jag tänkt på hela dagen. Våra pälsar och ullkläder värmer gott och de vackra fälltäckena som ligger i slädarna skyddar mot vind och köld men det var ändå skönt att kunna ha små värmepåsar i handsken på morgonen då det var runt 17 minusgrader.

Resten av dagen hade vi ett fantastiskt väder med sol som värmde och det gjorde även välkomnandet i byarna som vi passerade. Många fina människor har förberett mat och dryck till forbönderna. Och alla blir så glada när hästarna kommer. Många filmar oss för att kunna visa sina äldre släktingar som i sin tur haft en släkting som kört fora på den gamla goda tiden runt sekelskiftet, den tiden som vi strävar efter att återberätta.

Dagens etapp var resans längsta på fem mil. En särskilt fin sträcka gick längs med Ljusnan.  Hästarna imponerar, inte bara med styrka och framåtanda, utan deras fantastiska lynne gör det möjligt att köra in i byar, genom gator och torg och till och med över ett kraftverk. Trots de många milen var hästarna pigga ända fram till Långå som blir nattens sovplats. Det är mörkt när vi kommer fram och även mörkt imorgon när vi åker, så hur byn ser ut förblir ett mysterium!

Klövsjö – Fjällgården – Vemdalen

I dag påbörjades den 39:e forbonderesan från Klövsjö till Röros Marknad. 11 ekipage med slädar hade en härlig första dag med fantastiskt väder och gott före. Den sista tidens milda väder hade skapat en del oro att föret skulle vara besvärligt men natten bjöd på efterlängtade minusgrader och spåren var perfekta. Hästarna som var 7 kallblodstravare, tre bruksnordsvenskar och en ardenner skrittade på med god framåtanda och klockorna klingade magiskt genom skog och fjäll. Foran hade många pauser med gott fika och hästarna fick mumsa på hötapp. Tre mil avverkades av denna totalt 22 mil långa resa. Vi ser fram emot dagsetapp 2 som startar i ottan. Skrivet av en premiär-hjälpkusk Eleonor Madsen

Fler nyheter >>

• Inkörningsdagen! Datum: 18,02,23

I morse när väckarklockan ringde kl 05:00 så hade vi besök i stugan av vårt filmteam som följt oss under hela resan. – Också de har haft…

• Näst sista dagen på resan Datum: 18,02,23

Idag fick vi alla en liten välbehövlig sovmorgon, starten gick från Vauldalen kl 08:00. Vi körde efter otroligt fina körvägar som Ola-Peder på…

• Gränstrakter Datum: 18,02,23

En lite kall start på dagen, -15 grader och dimman låg tjock över Funäsdalssjön Väl framme på Risnäset i Fuäsdalen hölla Forbondeprästen…